Thursday, January 23, 2014

.: putihnya kakimu :.

Assalamualaikum.
salam sejahtera 1Dunia ! 
okeyyy,2-3 hari ni cuaca sejukk sungguh disini :)
Alhamdulillah..

aku teringat kisah seorang kakak ni.tapi aku tak ingat nama dia.aku letak nama Hawa lahh.macam sesuai dengan muka dia yang manis tu :)
dia share citer dia kat uni.pasal roomate dia..


pagi-pagi sebelum ke kuliah..

Hawa,kau selalu pakai stokin.tak rimas ke? (dengan muka tak puas hati)

hah? biasa je.tak ganggu ape-ape pon.

and kau pakai tudung besar-besar tak panas ke?

biasa jerrr..

suatu petang..

Hawa,putihnya kaki kau ! kau pakai ape?

ye ehh? aku pakai stokin lah.sebab tu jadi putih cenggini.hihi

ohhh.aku nak pakai stokin jugak lah.tapi aku takde..

takpe..kau amik je aku punye.aku hadiahkan.tapi kau kena betulkan niat kau,nak pakai stokin bukan untuk putih kaki semata-mata tapi untuk jaga aurat taw!

insyaAllah,thanks Hawa.btw,aku pun teringin nak pakai tudung bidang besar macam kau ni.mana nak cari ?

(dalam hati kak Hawa,Alhamdulillah ya Allah.kau ketuk pintu hati sahabat aku ini)

banyak je nak cari kat kedai.nanti kita pergi shopping untuk kau.aku pun teringin nak tambah koleksi tudung aku.hihi

thanks again Hawa.aku sayang kau!

see ? tak de pon kak Hawa ajak roomate dia kasar-kasar suh tutup aurat.
takde pon buat ceramah panjang berjela.
takde pon majlis perli memerli. ehhhh :D
kak Hawa just buat yang basic.dia cuma mempraktikkan.
tapi alhamdulillah,dengan cara tu,dia mampu bawa sahabat dia sekali untuk tutup aurat.

kita juga mampu untuk ajak sahabat-sahabat,ahli keluarga!
moga terus istiqamah :)

hukum pakai stokin ?
tak wajib pon.
yang wajibnya ialah menutup aurat kaki.
tak kira lah nak menutup kaki tu dengan cara melabuhkan kain ke ape..tapi mmg lebih elok lah kalau pakai stokin.nampak kemas,cantik lagi..
tak dinafikan,ada sebahagian imam dan ulama' kata,pakai stokin tak wajib pon tapi lebih afdhol kita berpegang dengan dalil-dalil yang kuat.

tak tahu nak pakai stokin yang macam mane?
lately,banyak dah jenis stokin yang dijual.
ada yang stokin biasa,stokin untuk wudhu',stokin colorful,stokin yang berjari-jari :D

comel kannn?
hihi.


ni sarung kaki sandy.memang ramai lahh yang pakai ni.selesa kott.
tak mahal sangat pon sarung kaki.kalau kat kelantan RM5 jeeee..
kawan aku dekat penang,datang sini terkejut dengan harga sarung kaki and stogan yang murah.dia cakap dekat penang mahal kot,7 ringgit :D
so Fatimah sila datang kelantan lagi ye! hehe.
mampu beli kan? lagi murah dari top up.pastu stokin ni tahan lama,setahun pon mampu.kalau top up? kejap je dah habes. ngeeee

tapi kannnn..
stokin pon bersyarat jugakk..
throwback kisah aku dan Mimi ditegur oleh ustazah kat sekolah dulu..

Syamimi,Zuhaira! comel nyo stokinn,warna merah nyalo..

meme comel pon ustazah.hihi

awak tahu dok,tak baik pakai stokin hok terang-terang gini.kalu jadi perhatian banin,tak molek...

ustazahhh,pakai male jah.banin tak nampak.

mano awak tahu banin tak nampak?mata diorang tajam.heh

ok lahh ustazahh..

kannn dah kena tegur?takpe,nasib baik ustazah ni baik dengan kitorang
tersipu malu aku dan Mimi haha
tapi kitorang pakai jugak sekali sekala kalau tengah malam sangat,nak pergi kantin sekolah
ohhh itu kenangann!
ini bermakna,kita tak boleh pakai stokin yang boleh menarik perhatian sekalian makhluk lelaki.tak baik ye! and satu lagi,jangan pakai stokin yang terlalu pendek.

Peringatan!
 janganlah pakai stokin hanya untuk fesyen yang kian trendy sekarang ni.
masa guna kasut,pakai stokin.time guna heels,stokin hilang entah ke mana.
pakai stokin agar syariat Allah terjaga.

wallahua'lam
keep smiling,it's sunnah :)





6 comments:

  1. <3
    eee cerita ni best sangat sangat!!! :D
    terima kasih <333

    ReplyDelete
  2. btw awak, mane nak cari baju muslimah murah sikit eh? Qila jumpa semua mahal T_T mane lah qila ada duit hiks

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau rm25 kira murah la kann? tu harga common baju muslimah dekat kelantan.hee

      Delete
  3. eh.. stokin sandy, memang best pon pakai stokin tu, rasa sejuk je.. :DD

    ReplyDelete
  4. https://www.facebook.com/nur.amira.9889?fref=ts

    Berminat gan handsock berjari? Stokin berjari? Ley ke page kami :)

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi komen disini.
kalau ada masa,sudi-sudilah komen lagi :)

SEOUL, Korea (Part III)

Assalamualaikum. Anneyonghaseyo! bersambung dari Part I dan Part II mulakan pagi dengan banana uyu. satu ni 1200 won, kalau sini arou...