Friday, February 14, 2014

.: ku ingin tabung begitu juga :.

Assalamualaikum.
Alhamdulillah,jumpa lagi kita dengan penghulu segala hari,Jumaat.
Allahumma solli 3ala Muhammad.perbanyakkan selawat.bagi sesiapa yang belum habis baca lagi surah al-kahfi,dipersilakan untuk habiskan dulu ;)

jom masuk ke tajuk kali ni.
'ku ingin tabung begitu juga'


aku nak tabung macam kat atas tu lah.besar.baru semangat nak menabung.hihi
tu tabung anak sedara aku,Hadif.dia menabung tengah tahun lepas.masa mula-mula beli,sungguh lah bersemangat dia menabung.everyday duk bawak tabung dia ke hulu ke hilir.pergi ketuk bilik ayah aku ;
"tok ayoh,nk teleng2 nk buh dale teleng"
(nak syiling2 nak masukkan dlm tabung)
aku pon tak faham kenapa dia panggil tabung tu teleng.takpe lahh,kanak2.
tapi sekarang,dah tak bawak ke hulu ke hilir sangat.bukan malas tapi berat sangat.
berat sungguh weiii,banyak kot duit dia!
kalau sepupu2 dia pegang,punyalah marah sebab dia punya kann.


tadaaaaaa!
ni tabung aku.kecil molek,kiut dan pemalu pulak tu.haha.
nampak beza tak?yang anak sedara aku punya lah besar.haishh.
disebabkan yang aku kecik sangat,duit kertas pon x muat nak masuk T.T
kenapa aku nak sangat tabung macam anak sedara aku?
sebab utama ialah tabung itu tak boleh dibuka,tak leh nak korek.tabung ladybird aku ni ade lubang dekat bawah,senang nak korek.time terdesak pitis mula la mencari ladybird ni.sebab tu kalau aku menabung,jarang dapat simpan banyak2.sobss.
maka,aku bercadang nak beli tabung macam Hadif,tapi bukan Ben10 la.aku nak  cari yang gegirl sikit.baru sesuai gitu :3
banyak faedah menabung ni.mesti korang dah tahu sebab masa darjah 6-form 5,tajuk kepentingan menabung dalam karangan memang sangat femes.hee.tapi aku nak bagi juga 2 contoh kepentingan menabung :

1. dapat kumpul duit tanpa disangka2.maknanya,kita tak tahu berapa banyak yang disumbatkan dalam tabung tu.bila dipecahkan,dapat beratus2.dari sepuluh sen jadi beratus2.kan WOW gitu! jangan pandang rendah dengan sepuluh sen tu sebab kalau takde ia,takkan cukup untuk sejuta.hihi.sikit-sikit lama-lama jadi bukit ;)

2. dapat elakkan dari pembaziran.kalau duit duk kat tangan,macam2 terasa nak beli,benda yang tak perlu pon nak beli.kan membazir gitu.

Allah berfirman :

"sesungguhnya orang-orang yang pemboros itu adalah saudara setan dan setan itu sangat ingkar kepada Tuhannya."

 jadi,marilah sama-sama kita membeli tabung yang tak boleh dikorek dan mula menabung bagi menjaga ekonomi :D

keep smiling,it's sunnah.
:)

9 comments:

  1. Replies
    1. meme pon.semangat lajok ni.harap2 jadi lah >< hehe

      Delete
  2. Looks like I need to get one of those as well, have to start savings otherwise, I would grown up wasting my money like how im used to it.

    ReplyDelete
  3. Selamat menabung..
    Tabung akak lagi kecik..
    Tapi Alhamdulillah..
    De gak duit nak masuk dalam ASB..
    :)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum.. salam kenal :)

    ReplyDelete
  5. bagusnya eyra: amalan yang baik menabung ni... kak ana hanya ada tabung untuk anak jelah..baki duit balanja sekolah masuk tabung unta ambanknya tu...

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi komen disini.
kalau ada masa,sudi-sudilah komen lagi :)

SEOUL, Korea (Part III)

Assalamualaikum. Anneyonghaseyo! bersambung dari Part I dan Part II mulakan pagi dengan banana uyu. satu ni 1200 won, kalau sini arou...